Ruh HaLi : Hangi ülkedensiniz : Mesaj Sayısı : 1060 Teşekkür Sayısı : 1847 Kayıt tarihi : 01/11/08
Konu: Ayna ayna, senden başka değişmeyen ne var arabada Salı Kas. 24, 2009 9:27 pm
O da değişimden nasibini aldı elbet. Ama yüzyılı aşkın otomobil tarihinde, teknoloji harikası araçlarda en az değişikliğin aynalarda görülmesi önemli bir işaret olsa gerek Bugün ayağımızı saatte 200 km hızla yerden kesen teknoloji, sırtımızı tehlikelere dönmemize yetmiyor. En ilkel haliyle bile ayna, otomobil kullanırken arkamızdaki tehditlere karşı gören gözümüz hâlâ. Belki de otomobillerde aynanın diğer aksamlara göre pek az değişmesinin sebebi, aynanın zaten yeterince mükemmel bir nesne olması. Modern anlamdaki yapım tekniğini 18. yüzyılda Venediklilerin elinde bulan ayna, zamanında büyük bir teknolojik sır olarak saklanmış. Venediklilerin bu sırrı kimselere kaptırmamak için ayna ve cam eşya fabrikalarını Murano adasında kurdukları ve adaya ustalardan başkasının girmesine izin vermedikleri söyleniyor. Sır, ta ki Fransızların adadan kaçırdıkları dört usta sayesinde Avrupa’ya yayılana kadar dökülmüyor.
Aynaya çip girdi Heyhat dört yanımızı sarmış wireless dalgaları, aynaya çip girmiş çok mu? Günümüz araçlarının en primitif parçası olsa da, teknolojinin nimetlerinden aynalar fazlasıyla yararlanıyor. Örneğin, dikiz aynasının içerisine yerleştirilen bluetooth sistemi ile, telefon çaldığında numara dikiz aynasına yansıyor ve isterseniz aramayı aynadan yönlendirebiliyorsunuz. Bu ilginç fikri aracınızda uygulamanın bedeli ise 480 TL. Geri vitese geçince, aracın orta aynasına kamera görüntüsünün yansıtılması da artık birçok modelin standartları arasına girdi.
Volvo’nun XC60 modelinde standart olarak sunduğu kaza korumalı otomobil dikiz aynasında bulunan lazer destekli sistemle trafikte önünüzde aniden yavaşlayan veya duran araçları fark edebiliyorsunuz. Mercedes, Audi ve Renault gibi ünlü üreticiler de, özellikle park etmeyi kolaylaştırma amacıyla, ayna yerine sensör ve kamera sistemleri üzerinde yoğunlaşmış durumdalar.
Uzay mekiği gibi arabalar Japon elektronik grubu Sanyo ise, kamyon ve otobüs gibi ağır vasıta sürücülerinin kullandıkları aracın her tarafını dışarıdan görebilmelerine olanak sağlayan ve kör noktayı ortadan kaldıran yeni bir görüş sistemi geliştirdi. Aracın üzerine takılan geniş açılı dört kameranın kullanıldığı sistem, 360 derecede görünüm sağlarken, Wi-Fi tipi kablosuz bağlantısıyla kameralardan elde edilen görüntüleri bir merkezde topluyor. Buna benzer bir çalışma daha önce de Alman Blaupunkt firmasından gelmişti. Sürücü koltuğunu bir uzay aracı kokpitine çevirecek olan bu tür sistemlerin ne kadar sürede ‘halk arabalarını’ da ele geçireceği merak konusu. General Motors da, gece yolculuklarında arkadan gelen aracın uzun farlarıyla sürücünün görüşünü bozmasını engellemek için yeni bir dikiz aynası geliştirdi. Üzerindeki özel film tabakası sayesinde geceleri parlak far ışıklarını düşük düzeyde yansıtan ayna, gündüz görüşünde ise farklılık yaratmıyor.
İstanbulluların geçen haziran ayından beri görür olduğu, taksilerde orta aynaya yansıtılan taksimetreler de yakında Türkiye geneline yayılacak. Bu sistemde müşteri, ödeyeceği ücreti ve tarife seçeneğini, dikiz aynasındaki dijital karakterlerden öğreniyor. İlk aşamada 1000 adet üretilip İstanbul’daki taksilere takılan aynalı taksimetrelerin, estetik görüntüsünün yanı sıra yolcuların en büyük şüphesi olan cihaz ayarlarıyla oynanması endişesini de önlüyor. Dijital taksimetrenin turistler için yedi ayrı dil seçeneği bulunuyor.
Sağım solum bir değil Birçok sürücü arabalarının sağ ve sol dikiz aynalarındaki görüntülerin farklı olduğuna dikkat etmez. Genellikle sürücü tarafındaki ayna, düz ayna tekniğiyle arkadaki arabaların gerçek boyut ve uzaklıklarını gösterir. Sağ taraftaki ayna ise düz değil bombelidir ve cisimleri daha küçük gösterir. Bu da sürücülerin arkalarındaki aracı daha uzakta algılamalarına sebep olur. Ancak bu haliyle sağ ayna, arkayı daha geniş açıdan görme ve özellikle sağ arka kör noktayı daha iyi izleme imkânı sağlar. Toyota’nın öncülük ettiği son dönemlerin bir akımı da, farklı görüntülerin getirebileceği sakıncaları kaldırmak için, sağdaki aynaya “Araç görüldüğünden daha yakındadır” şeklindeki bir uyarı yazılması oldu.